Hoe een sieraden conventie mij inspireerde

  • door

Het afgelopen jaar heb ik de grote stap gemaakt om naar Hong Kong te verhuizen en daar een jaar te gaan wonen. Dit was mogelijk aangezien mijn werk locatieonafhankelijk gedaan kan worden. Dit is een van de vele voordelen van het hebben van een eigen bedrijfje. Desondanks stond dit bedrijfje nog in zijn kinderschoenen en waren er nog veel onzekerheden of dit wel ging lukken. Een van de dingen waar ik bijvoorbeeld moeite mee had was het verkopen van mijn service. Ik was altijd bang dat mensen het niet wilde hebben of er niet genoeg geld voor hadden. Maar toen ik per ongeluk terechtkwam op de sieraden conventie waar mijn vriendin werkte had kreeg ik meer vertrouwen.

Hong Kong

Een van de belangrijkste redenen namelijk dat ik naar Hong Kong verhuisde was om samen met mijn vriendin te kunnen zijn. Zij werkt als productieassistent bij een groot sieraden ontwerp bedrijf waar uitzonderlijk dure sieraden gemaakt worden. Om de paar maanden is er een grote conventie waar sieraden en edelstenen handelaren van de hele wereld op af komen. Ik meldde mijn aan onder mijn eigen bedrijfje om te gaan kijken met mijn vriendin die daar moest werken. Het was een bijzondere ervaring. Ik kreeg de badges die nodig waren om binnen te komen en er was overal beveiliging. Logischerwijs aangezien het een conventie was waar waarschijnlijk miljarden dollars aan sieraden waarde in omgang was.

Verkoop inspiratie

De vraag is misschien wat mij zo inspireerde qua sales aangezien mijn eigen bedrijfje helemaal niks met sieraden te maken heeft. Maar puur het feit hoeveel rijke mensen daar waren die gigantisch veel geld uitgaven aan sieraden, wat in principe toch maar gewoon glimmende stenen zijn. Gaf mij meer zelfvertrouwen in de waarde van mijn eigen product. Daarnaast was het ook een goede les in het vinden van de juiste klant.

Ik ben van mening dat het net zo moeilijk is om een goedkoop product aan een arme klant te verkopen als dat het is om een duur product aan een grote klant te kopen. Daarom is het ontzettend belangrijk voor je bedrijf dat je de juiste doelgroep vindt voor je service of product. Het bedrijf waar mijn vriendin voor werkt maakt namelijk sieraden die meer dan honderdduizend Amerikaanse dollars kosten en daardoor zijn ze alleen te verkopen aan mensen die een ongelofelijk groot vermogen hebben. Ze verkopen dan ook slechts honderd sieraden per jaar maar omdat er zoveel geld verdiend wordt is dat geen probleem.