Voordelen van cross trainers

Cross trainers helpen om af te vallen, fit te worden, je spieren sterker te maken en uw gezondheid te verbeteren. Deze voordelen kunnen worden gerealiseerd door gedurende een korte periode regelmatig te trainen. Het biedt een fantastische training met weinig impact, dus ze zijn vriendelijker voor uw gewrichten en spieren dan andere fitnessapparatuur zoals de loopband.

De lage impact op gewrichten

Een van de grootste voordelen van een crosstrainer ten opzichte van een loopband is de verminderde impact op de gewrichten. Loopbanden veroorzaken een eentonig bonzen op de enkel-, knie- en heupgewrichten, wat kan leiden tot overmatig gebruik, vooral als uw hardloopvorm niet in orde is.

Crosstrainers daarentegen, bieden een training met weinig impact die veel vriendelijker is voor uw gewrichten. De beweging is ook soepel, wat het comfortabeler kan maken wanneer u gedurende lange tijd traint. Als je last hebt van gewrichts- of peespijn, raden we bijna altijd een crosstrainer aan boven een loopband.

De lage impact van een crosstrainer maakt ze een populaire keuze voor revalidatie na een blessure.

Volledige lichaamstraining

Naar schatting traint het gebruik van een crosstrainer ongeveer 80% van alle spieren in het lichaam. Hierdoor kunt u meer calorieën verbranden en tegelijkertijd de spieren van het onder- en bovenlichaam versterken. Hier zijn slechts enkele van de spieren die worden gebruikt bij het trainen op een crosstrainer:

  • Quadriceps en hamstrings zijn de belangrijkste spieren die worden getraind wanneer u op de pedalen van een crosstrainer drukt.
  • Voorwaarts trappen activeert je bilspieren, maar voor een sterkere training kun je achteruit trappen.
  • De borst- en rugspieren worden getraind wanneer u aan de handgrepen duwt en trekt.
  • Triceps en biceps worden ook aangestuurd door de handvatten.

De beoogde spieren zijn natuurlijk afhankelijk van hoe u de machine gebruikt. Sommige mensen geven er de voorkeur aan om het meeste werk met hun benen te doen, wat een meer gerichte quadriceps-training kan opleveren. Anderen gebruiken graag een combinatie van armen en benen om een ​​completere training te krijgen.

Er is geen ‘juiste’ manier om een ​​crosstrainer te gebruiken, maar de mogelijkheid om het hele lichaam te trainen is een groot voordeel. Door te variëren hoe je de crosstrainer gebruikt, kun je je ook op verschillende spiergroepen richten, wat niet mogelijk is op een hometrainer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *